In der Übersicht hat die Grafik bereits gezeigt, welche Organe nach einer Covid19-Infektion betroffen sein können. Es gibt mittlerweile hunderte, eher tausende Studien, die entsprechende Schäden untermauern. Ich werde hier das präsentieren, was ich bisher dazu gesammelt habe – nach dem Schema Prävalenz (Follow-Up-Studien) – Übersichtsarbeit (Systematic Reviews) und einzelne Studien. Fachliteratur, die nirgends hineinpasst, wird dann am Ende aufgeführt. Für Kinder und Jugendliche gibt es einen separaten Bereich.
Es gibt 3 Formen von Long COVID:
- nach schwerem akuten Verlauf: Lungen- und Herzmuskelentzündung, Lungenfibrose, Nierenschäden, etc.
- neue Erkrankungen oder bestehende Grunderkrankungen verschlechtern sich: Autoimmunerkrankungen, Lungen-, Herz- und Stoffwechselerkrankungen, Dysfunktionen im Immunsystem, neurokognitive Erkrankungen
- Neuentstehung des postakuten Infektionssyndroms Post-Covid (mit Belastungsintoleranz nach 6 Monaten PEM – klassische „Fatigue“ mit extremen Erschöpfungszuständen, Bettlägerigkeit, zunehmenden Nahrungsmittelintoleranzen, Allergien, etc.)
Covid19 ist eine multisystemische Erkrankung
Übersichtsarbeit: Parotto et al. (2023)
Multi-Organ-Beteiligung wurde bei Menschen ohne Grunderkrankungen beobacht (Dennis et al. 2020), sowie nach milden Verläufen (Petersen et al. 2022). Eine erste Übersichtsarbeit berichtete von mehr als 50 Langzeitauswirkungen (Lopez-Leon et al. 2021). Nach schweren Verläufen kommt es auch nach durchschnittlich fünf Monaten zu signifikanten Abnormalitäten bei mehreren Organen (C-MORE/PHOSP-COVID Collaborative Group 09/2023). Eine weitere Übersichtsarbeit: Golzardi et al. 2024
Es treten inzwischen rund 200 Symptome in 10 Organsystemen auf, über 66 Symptome können nach 7 Monaten noch beobachtet werden, Herzerkrankungen neben bereits nach Erstinfektion zu, selbst bei Dreifachgeimpften steigt nach erneuter Infektion das LongCOVID-Risiko (Davis et al. 2021), nicht nur die Lunge ist betroffen (Nalbandian et al. 2021, Al-Aly et al. 2021). Die Lebensqualität verschlechtert sich (Logue et al. 2021) und die größte Krankheitslast trifft Kinder und Frauen (Smith 2021). Frauen haben sogar ein doppelt so hohes Risiko (Thompson et al. 2022). Die Ergebnisse werden im wesentlichen durch eine große Meta-Analyse mit über 13 Mio. Individuen bestätigt, wovon 79% nicht im Krankenhaus waren. (Luo et al. 2023)
Etwa ein Viertel aller älteren Post-Covid-Patienten erhält durch die Infektion eine neue Grunderkrankung (Bull-Otterson et al. 2022). Die Altersgruppe im produktivsten Alter, was Erwerbsfähigkeit betrifft (36-50 Jahre) hat das höchste Risiko (FAIR White Paper, 2022).
Nach Zhang et al. (2022) gibt es vier Symptom-Cluster:
- 1. Herz-, Nieren- und Kreislauf-Symptome. (34%)
- 2. Atem- und Schlafprobleme, Angstzustände, Kopf- und Brustschmerzen (33%)
- 3. Muskel-, Skelett- und Nervensymptome. (23%)
- 4. kombinierte Verdauungs- und Atemsymptome. (10%)
Die Forschung zu genetischen Risiken für bestimmte LongCOVID-Symptome steht erst am Anfang (Das and Kumar 2023).
„PASC patients presenting to an academic Post-COVID-19 clinic experienced numerous multisystem symptoms and functional impairment, independent of the initial COVID-19 disease severity.“ (Aziz et al. 2023)
Herz
“COVID survivors should be monitored for at least a year after recovering from the acute illness to diagnose cardiovascular complications of the infection, which form part of LongCOVID” – The European Society of Cardiology (19.01.23)
Übersichtsarbeiten:
- Krishna et al., Cardiovascular disease and covid-19: A systematic review (02.08.2024 – „Circulating SARS-CoV2 may otherwise cause a permanent increase in global cardiovascular disease“)
- Tsampasian et al., Cardiovascular disease as part of Long COVID: A systematic review (21.02.24)
- Goerlich et al., Cardiovascular effects of the post-COVID-19 condition (18.01.24)
- Kole et al., Acute and Post-Acute COVID-19 Cardiovascular Complications: A Comprehensive Review (20.05.23)
- Guo et al., Long-term cardiac symptoms following COVID-19: a systematic review and meta-analysis (17.01.23, preprint – Herzrhythmusstörungen und Schmerzen in der Brust am häufigsten)
- Zuin et al., Risk of incident heart failure after COVID-19 recovery: a systematic review and meta-analysis (27.12.22 – 90% Risiko über 9 Monate hinweg nach überstandener Infektion, steigendes Risiko mit Alter und Bluthochdruck)
- Zuin et al., Increased risk of acute myocardial infarction after COVID-19 recovery: A systematic review and meta-analysis (16.12.22 – 93% höher als in Normalbevölkerung)
Einzelstudien:
- Che et al., SARS-CoV-2 Damages Cardiomyocytes Mitochondria and Implicates Long COVID-associated Cardiovascular Manifestations (20.08.24 preprint – n = 5!)
- Chidambaram et al., COVID-19 in the Initiation and Progression of Atherosclerosis: Pathophysiology During and Beyond the Acute Phase (08.08.24)
- Antoncecci et al., High prevalence of cardiac post-acute sequelae in patients recovered from Covid-19. Results from the ARCA post-COVID study (06/2024)
- Battistoni et al., Persistent increase of cardiovascular and cerebrovascular events in COVID-19 patients: a 3-year population-based analysis (19.03.24 – auch 3 Jahre nach Infektion zeigen Erwachsene ein erhöhtes Risiko für Herzkreislauferkrankungen wie Herzattacke, Schlaganfall, Herzversagen, Vorhofflimmern, Herzbeutel/muskelentzündung)
- Fedorowski et al., Cardiovascular autonomic dysfunction in post-COVID-19 syndrome: a major health-care burden (02.01.24)
- Murata et al., Predicted risk of heart failure pandemic due to persistent SARS-CoV-2 infection using a three-dimensional cardiac model (22.12.23)
- Da Silva et al., Impact of long COVID on the heart rate variability at rest and during deep breathing maneuver (20.12.23 – HRV wird bei Ruhe reduziert und während tiefer Atmung, deutet auf Dysautonomie hin)
- Mitrofanova et al., High Risk of Heart Tumors after COVID-19 (17.10.23)
- He et al., Myocardial injury and related mortality in hospitalized patients with COVID-19 during the Omicron pandemic: new perspectives and insights (13.10.23 – 30% der Patienten mit Herzmuskelverletzung und damit verbunden höhere Sterblichkeit, v.a. durch Entzündung und nicht Infarkt oder Mikrothromben, ACEI/ARB können Sterblichkeit reduzieren, Antiplatelet-Medikamente verringerten diese nicht)
- Eberhardt et al., SARS-CoV-2 infection triggers pro-atherogenic inflammatory responses in human coronary vessels (28.09.23 – CoV infiziert koronale Arterien, verstärkt Entzündung)
- Zhang et al., Incidence of New-Onset Hypertension Post–COVID-19: Comparison With Influenza (21.08.23 – Bluthochdruck häufiger Folge von Covid als von Influenza)
- Stefani et al., Echocardiographic Assessment in Patients Recovered from Acute COVID-19 Illness (15.08.23)
- Zhang et al., Ectopic expression of SARS-CoV-2 S and ORF-9B proteins alters metabolic profiles and impairs contractile function in cardiomyocytes (22.02.23 – Covid19 beeinträchtigt die Herzmuskelzellen und macht das Herz weniger leistungsfähig)
- Puzyrenko et al., Collagen‐Specific HSP47+ Myofibroblasts and CD163+ Macrophages Identify Profibrotic Phenotypes in Deceased Hearts With SARS‐CoV‐2 Infections (15.02.23 – Herzfibrose führt zu Herzinsuffizienz und unerwarteten Herztod auch bei jungen Menschen, Lebenserwartung 5-10 Jahre)
- Raisi-Estabragh et al., Cardiovascular disease and mortality sequelae of COVID-19 in the UK Biobank (24.10.22 – milde Infektionen führen zu 2,7x höheren Risiko von Blutgerinnseln und 10,2x höheren Sterblichkeit als Kontrollgruppe )
- Puntmann et al., Long-term cardiac pathology in individuals with mild initial COVID-19 illness (05.09.22 – höhere Herzfrequenzen, höhere Bildgebungswerte oder Kontrastmittelakkumulation)
- Roca-Fernández et al., Cardiac impairment in Long Covid 1-year post-SARS-CoV-2 infection (04.04.22, n > 500, 20% von Herzproblemen betroffen, die bis ein Jahr anhielten, MRI-Diagnostik, nicht erkennbar mit Blutbild (Troponin), 4/5 der Kohorte mit mildem Verlauf)
- Jennifer Abbasi, The COVID Heart—One Year After SARS-CoV-2 Infection, Patients Have an Array of Increased Cardiovascular Risks (02.03.22)
- Xie et al., Long-term cardiovascular outcomes of COVID-19 (07.02.22)
- Tereshchenko et al., Risk of Cardiovascular Events after Covid-19: a double-cohort study (29.12.21 – n = 1355, erhöhtes Risiko nach symptomatischen/asymptomatischen Verläufen)
- Al-Aly et al., One-year Risks and Burdens of Incident Cardiovascular Disease in COVID-19: Cardiovascular Manifestations of Long COVID (05.10.21, n = 151 195)
- Singh et al., Persistent Exertional Intolerance after COVID-19: Insights from Invasive Cardiopulmonary Exercise Testing (10.08.21)
- Marfella et al., SARS-COV-2 colonizes coronary thrombus and impairs heart microcirculation bed in asymptomatic SARS-CoV-2 positive subjects with acute myocardial infarction (24.06.21 – asymptomatische Patienten!)
- Rubin et al., Cardiac Corrected QT Interval Changes Among Patients Treated for COVID-19 Infection During the Early Phase of the Pandemic (23.04.21)
- McVaney et al., The relationship of large city out-of-hospital cardiac arrests and the prevalence of COVID-19 (07.04.21)
- Sultanian et al., Cardiac arrest in COVID-19: characteristics and outcomes of in- and out-of-hospital cardiac arrest. A report from the Swedish Registry for Cardiopulmonary Resuscitation (05.02.21)
- Prezant et al., System impacts of the COVID‐19 pandemic on New York City’s emergency medical services (09.11.20)
- Puntmann et al., Anhaltende Herzmuskelentzündung und Herzprobleme bei genesenen Patienten mit überwiegend milden Verläufen (27.07.20) – Zusammenfassung auf Deutsch (BR)
- Lai et al., Characteristics Associated With Out-of-Hospital Cardiac Arrests and Resuscitations During the Novel Coronavirus Disease 2019 Pandemic in New York City (19.06.20)
- Zheng et al., COVID-19 and the cardiovascular system (05.03.20)
Lunge
- Kanth et al., Longitudinal analysis of the lung proteome reveals persistent repair months after mild to moderate COVID-19 (08.07.24 – beständige Lungenreparatur selbst 9 Monate nach einer milden bis moderaten Infektion, auf bestehende Mikroschäden setzt sich die nächste Infektion!)
- Eizaguierre et al., Long-term respiratory consequences of COVID-19 related pneumonia: a cohort study (11.11.23 – irreversible Lungenschäden beobachtet ein Jahr nach der Infektion)
- Huot et al., SARS-CoV-2 viral persistence in lung alveolar macrophages is controlled by IFN-γ and NK cells (02.11.23 – auch nach 18 Monaten noch Nachweis des Virus in den Lungen)
- Van Willigen et al., One-fourth of COVID-19 patients have an impaired pulmonary function after 12 months of disease onset (11.09.23)
- Wild et al., Review of Hyperpolarized Pulmonary Functional 129Xe MR for Long-COVID (07.08.23 – „Longitudinal improvements were observed in long-term follow-up of long-COVID patients but mean 129Xe gas-exchange, ventilation heterogeneity values and symptoms remained abnormal, 1-year post-infection“ – nicht nur Kinder, sondern auch Erwachsene betroffen)
- Kramer et al., Pulmonary Fibrosis and COVID-19 (20.07.23)
- Bellini et al., Long COVID in Young Patients: Impact on Lung Volume Evaluated Using Multidetector CT (30.06.23 – 10% kleinere Lunge bei jungen Post-Covid-Patienten)
- Van Willigen et al., One-Fourth of COVID-19 Patients Have an Impaired Pulmonary Function after 12 Months of Illness Onset (24.02.23) – (Zusammenfassung)
- Gagiannis et al., Clinical, imaging, serological, and histopathological features of pulmonary post-acute sequelae after mild COVID-19 (PASC) (30.11.22, preprint – T-Zellen-Bronchiolitis und Narbenbildung)
- Rendeiro et al., Persistent alveolar type 2 dysfunction and lung structural derangement in post-acute COVID-19 (29.11.22, preprint)
- Inui et al., Chest CT Findings in Cases from the Cruise Ship Diamond Princess with Coronavirus Disease (02.04.20, auch asymptomatische Infektionen mit Lungenbeeinträchtigungen im CT)
Magen-Darm
- Hany et al., Incidence of persistent SARS-CoV-2 gut infection in patients with a history of COVID-19: Insights from endoscopic examination (05.01.24 – persistierende Viren v.a. bei Rauchern und Diabetikern)
- Ma et al., Risks of digestive diseases in long COVID: Evidence from a large-scale cohort study (25.04.23, preprint – peer-reviewed – erhöhtes Risiko für Magengeschwür, Reflux, Gallenblasenprobleme, schwere Lebererkrankung)
- Almeida et al., Gut microbiota from patients with mild COVID-19 cause alterations in mice that resemble post-COVID syndrome (22.06.22 – Darmflora bei LongCOVID-Patienten verursacht Verlust an kognitiven Funktionen und beeinträchtigt die Lunge)
- Zollner et al., Post-acute COVID-19 is characterized by gut viral antigen persistence in inflammatory bowel diseases (28.04.22)
- Meringer and Mehandru et al., Gastrointestinal post-acute COVID-19 syndrome (05.04.22)
- Gaebler et al, Evolution of Antibody Immunity to SARS-CoV-2 (05.11.20 preprint – peer-reviewed im März 2021 ) – „Analysis of GI biopsies from asymptomatic individuals 3 months after COVID19….revealed persistence of SARSCoV2 in the small bowel in 7 out of 14 volunteers“ – evtl. relevant für LongCovid! ==> bestätigt durch Studie an der Uni-Klinik Innsbruck (01.05.22)
Niere, Leber und Blase
- Zhang et al., Does COVID-19 Increase the Risk of Subsequent Kidney Diseases More Than Influenza? A Retrospective Cohort Study Using Real-World Data In the United States (28.06.24 preprint – Caveat: bis Delta, vor Booster-Impfungen)
- Pan et al., Risk of kidney and liver diseases after COVID-19 infection: A systematic review and meta-analysis (21.03.24 – relativ kleiner Effekt, aber durch absolute Zahlen viele Betroffene, darunter auch asymptomatische Verläufe)
- Ebner et al., The COVID-19 pandemic — what have urologists learned? (13.04.22)
Schilddrüse
- Yanachkova et al., Thyroid dysfunction as a long-term post-COVID-19 complication in mild-to-moderate COVID-19 (31.01.23)
- Zetting, Schilddrüse und SARS-CoV-2 (2022)
- The Coronavirus May Mess With Thyroid Levels, Too (10.08.20)
Bauchspeicheldrüse
Übersichtsarbeiten:
- Zhou et al., Association of COVID-19 infection and the risk of new incident diabetes: a systematic review and meta-analysis (26.08.24 – „Patients ever infected with COVID-19 should be recognized as a high-risk population with diabetes.“ – Caveat: keine Unterscheidung Typ I/II)
- Ssentongo et al., Association of COVID-19 with diabetes: a systematic review and meta-analysis (23.11.22 – COVID-19 was associated with a 66% higher risk of incident diabetes, Glukosedysregulierung nach Infektion überwachen!)
- Zhang et al., Risk for newly diagnosed diabetes after COVID-19: a systematic review and meta-analysis (15.11.22 – über alle Altersgruppen hinweg erhöhtes Diabetes-Risiko, am höchsten 3 Monate nach Infektion, bereits bekannt bei Influenza und anderen Viruserkrankungen vermutet)
- Wu et al., Altered Lipid Metabolism in Recovered SARS Patients Twelve Years after Infection (2017 – bereits als Spätfolge von SARS bekannt)
Einzelstudien:
- Debuysschere et al., The relationship between SARS-CoV-2 infection and type 1 diabetes mellitus (18.06.24)
- Butt et al., COVID-19 and acute pancreatitis clinical outcomes among hospitalized patients in the United States: A propensity matched analysis of national inpatient sample (10/2023 – häufiger septischer Schock und akutes Nierenversagen mit Covid, Sterblichkeit nicht erhöht)
- Taylor et al., Diabetes following SARS-CoV-2 infection: Incidence, persistence, and implications of COVID-19 vaccination. A cohort study of fifteen million people (09.08.23, preprint – Diabetes häufiger nach schweren Verläufen, Impfung reduziert Risiko erheblich)
- Naveed et al., Association of COVID-19 Infection With Incident Diabetes (18.04.23)
- Xu et al., Risks and burdens of incident dyslipidaemia in long COVID: a cohort study (06.01.23 – “Our findings suggest increased risks and 1-year burdens of incident dyslipidaemia and incident lipid-lowering medications use in the post-acute phase of COVID-19 infection.”)
- Barreto et al., Metabolic disorders and post-acute hospitalization in black/mixed-race patients with long COVID in Brazil: A cross-sectional analysis (31.10.22 – LongCOVID kann Diabetes auslösen, unabhängig von der Schwere vom Anfangsverlauf)
- Xie et al., Risks and burdens of incident diabetes in long COVID: a cohort study (21.03.22)
- Reiterer et al., Hyperglycemia in acute COVID-19 is characterized by insulin resistance and adipose tissue infectivity by SARS-CoV-2 (15.09.21)
- Montefusco et al., Acute and long-term disruption of glycometabolic control after SARS-CoV-2 infection (25.05.21)
- Müller et al, SARS-CoV-2 infects and replicates in cells of the human endocrine and exocrine pancreas (-.>Insulinstörung, Diabetes) – (03.02.21)
Fortpflanzung
- Hallak et al., Transmission electron microscopy reveals the presence of SARS-CoV-2 in human spermatozoa associated with an ETosis-like response (12.03.24 – Spermien-Suizid auch 3 Monate der Infektion)
- Liu et al., SARS-CoV-2 infection correlates with male benign prostatic hyperplasia deterioration (10/2023 – unabhängig von Schwere der Akutinfektion kommt es zu Harnwegserkrankungen)
- Kandemir et al., Evaluation of long-COVID symptoms in women infected with SARS-CoV-2 during pregnancy (30.06.23 – n = 99, 74% mit mindestens einem LongCOVID-Symptom, Hospitalisierung erhöht LongCOVID-Risiko)
- Li et al., Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) infections by intranasal or testicular inoculation induces testicular damage preventable by vaccination in golden Syrian hamsters (18.02.22 – SARS-CoV2 kann Mumps-ähnliche Schäden an den Hoden machen und Unfruchtbarkeit hervorrufen)
- Duel et al., Persistence, prevalence, and polymorphism of sequelae after COVID-19 in young adults (13.02.22 – signifikant niedrigere Testosteronwerte bei zuvor gesunden jungen Männern)
- Kresch et al., COVID-19 Endothelial Dysfunction Can Cause Erectile Dysfunction: Histopathological, Immunohistochemical, and Ultrastructural Study of the Human Penis (07.05.21)
- Sansone et al., „Mask up to keep it up“: Preliminary evidence of the association between erectile dysfunction and COVID-19 (30.03.21)
- Ma et al., Pathological and molecular examinations of postmortem testis biopsies reveal SARS-CoV-2 infection in the testis and spermatogenesis damage in COVID-19 patients (14.12.20)
Gehirn (kognitiv, Demenz, etc.)
Prävalenz:
- Unabhängig vom Akutverlauf zunehmende Angsterkrankungen, Depressionen, Schlafstörungen und Schmerzmittelabhängigkeit (Xie et al. 2022)
- Auch nach ein bis zwei Jahren anhaltend kognitive Probleme bei jungen Erwachsenen (Nehme et al. 2022, Holsworth et al. 2022)
Übersichten:
- Shrestha et al., The risk of cognitive decline and dementia in older adults diagnosed with COVID-19: A systematic review and meta-analysis (08.08.24 – 65% der neu aufgetretenen kognitiven Einschränkungen sind auf Covid zurückzuführen)
- Bonhenry et al., SARS-CoV-2 infection as a cause of neurodegeneration (06/2024 – zugangsbeschränkt; erhöhtes Risiko von Alzheimer)
- Shan et al., Temporal Association between COVID-19 Infection and Subsequent New-Onset Dementia in Older Adults: A Systematic Review and Meta-Analysis (06.02.24 preprint – rund 60% erhöhtes Demenzrisiko bei 60 Jahre und älter, nach schweren Verläufen 17fach erhöhtes Risiko )
- Shajahan et al., Unravelling the connection between COVID-19 and Alzheimer’s disease: a comprehensive review (08.01.24)
- Sanjay Mishra: Why does COVID-19 cause brain fog? Scientists may finally have an answer (13.11.23)
- Velichkovsky et al., Attention and memory after COVID-19 as measured by neuropsychological tests: Systematic review and meta-analysis (12.01.23)
- Houben et al., The Impact of COVID-19 Infection on Cognitive Function and the Implication for Rehabilitation: A Systematic Review and Meta-Analysis (24.06.22 – 27 Studien, n = 90317)
- Ceban et al., Fatigue and Cognitive Impairment in Post-COVID-19 Syndrome: A Systematic Review and Meta-Analysis (29.12.21)
Studien:
- Kausel et al., Patients recovering from COVID-19 who presented with anosmia during their acute episode have behavioral, functional, and structural brain alterations (17.08.24)
- Hosp et al., Cerebral microstructural alterations in Post-COVID-condition are related to cognitive impairment, olfactory dysfunction and fatigue (18.05.24 – auch nach milden Infektionen)
- Van der Feltz-Cornelis et al, Prevalence of Mental Health Conditions and Brain Fog in people with long COVID (03/2024 – Review, 25% LC/Brainfog, ca. 30% Angst/Depressionen, 4x seltener nach 3 Impfungen, betrachteter Zeitraum unklar)
- Plantone et al., Neurofilament light chain and glial fibrillary acid protein levels are elevated in post-mild COVID-19 or asymptomatic SARS-CoV-2 cases (18.03.24)
- Hartung et al., Predictors of non-recovery from fatigue and cognitive deficits after COVID-19: a prospective, longitudinal, population-based study (02.02.24 – nach 2 Jahren rund die Hälfte genesen, Reinfektionen führten nicht zu Verschlechterungen)
- Zhao et al., Long COVID is associated with severe cognitive slowing: a multicentre cross-sectional study (25.01.24)
- Scardua-Silva et al., Microstructural brain abnormalities, fatigue, and cognitive dysfunction after mild COVID-19 (19.01.24 – auch ohne Angst/Depressions-Diagnose nach mildem Anfangsverlauf kognitive Symptome und pathologische Gehirnveränderungen)
- Michael et al., Post-COVID cognitive deficits at one year are global and associated with elevated brain injury markers and grey matter volume reduction: national prospective study (05.01.24 preprint – anhaltende kognitive Beeinträchtigungen nach schweren Verläufen)
- Michael et al., Para-infectious brain injury in COVID-19 persists at follow-up despite attenuated cytokine and autoantibody responses (22.12.23)
- Zhao et al., Long COVID is associated with severe cognitive slowing (04.12.23, preprint)
- Novel MRI reveals brain changes in long-COVID patients (22.11.23)
- Sekendiz et al., ASSESSMENT AND CHARACTERIZATION OF COVID-19 RELATED COGNITIVE DECLINE: RESULTS FROM A NATURAL EXPERIMENT (07.11.23 preprint – leichte kognitive Belastungen um 60% gestiegen, über 10 Jahre „Alterung“ durch Covid-Infektion)
- Clemente et al., Prefrontal dysfunction in post-COVID-19 hyposmia: an EEG/fNIRS study (27.07.23 – Verlust von Geruchssinn geht mit Einschränkung kognitiver Funktionen einher, auch 21 Wochen nach der Infektion)
- Besteher et al., Cortical thickness alterations and systemic inflammation define long-COVID patients with cognitive impairment (23.07.23, preprint)
- Pandharipande et al., Mitigating neurological, cognitive, and psychiatric sequelae of COVID-19-related critical illness (17.07.23)
- Louise Cummings, Long COVID: The impact on language and cognition (22.06.23)
- Gesundheitsreport der Techniker Krankenkasse (Deutschland), Konzentrationsprobleme von 21 auf 53% bei Studenten gestiegen (Juni 2023)
- Martinez-Marmol et al., SARS-CoV-2 infection and viral fusogens cause neuronal and glial fusion that compromises neuronal activity (07.06.23)
- Sen et al., Cerebral blood flow in patients recovered from mild COVID-19 (02.06.23)
- Ali Nouraeinejad, The functional and structural changes in the hippocampus of COVID-19 patients (25.05.23)
- Covid19 erhöht das Gürtelrose-Risiko (Herpes Zoster), Herpes Zooster-Impfung verhindert viele Alzheimerfälle (25.05.23, preprint; Conclusio: unbedingt weiter gegen Covid impfen UND gegen Gürtelrose)
- Herrera et al., Cognitive impairment in young adults with post COVID-19 syndrome (19.04.23, n = 214, bei 85% Einschränkungen, stärkere Einschränkungen bei jüngeren Patienten)
- Ajčević et al., Cerebral hypoperfusion in post-COVID-19 cognitively impaired subjects revealed by arterial spin labeling MRI (10.04.23 – deutlich reduzierter Blutfluss ins Gehirn bei LongCOVID)
- Kase et al., The original strain of SARS-CoV-2, the Delta variant, and the Omicron variant infect microglia efficiently, in contrast to their inability to infect neurons: Analysis using 2D and 3D cultures (14.03.23)
- Bhowmik et al., Persistent olfactory learning deficits during and post-COVID-19 infection (05.03.23 – rund 80% der Patienten mit kognitiven Beeinträchtigungen 4-18 Monate nach der Genesung)
- Fontes-Dantas et al., SARS-CoV-2 Spike protein induces TLR4-mediated long-term cognitive dysfunction recapitulating post-COVID-19 syndrome in mice (16.02.23 – Gedächtnisverlust)
- Zhou et al., Causal Effects of COVID-19 on Structural Changes in Specific Brain Regions: A Mendelian Randomization Study (16.02.23)
- Greene et al., Blood-brain barrier disruption in Long COVID-associated cognitive impairment (23.01.23)
- Antar et al., Long COVID brain fog and muscle pain are associated with longer time to clearance of SARS-CoV-2 RNA from the upper respiratory tract during acute infection (19.01.23, preprint – könnte Paxlovid helfen?)
- Stein et al., SARS-CoV-2 infection and persistence in the human body and brain at autopsy (14.12.22)
- Monje and Iwasaki, The Neurobiology of Long COVID (06.10.22 – Covid kann das Gehirn auf 6 verschiedene Arten schädigen )
- Crunfli et al., Morphological, cellular, and molecular basis of brain infection in COVID-19 patients (11.08.22)
- Dan Hurley: Persistent Anosmia due to COVI-19 linked to cognitive impairment (06.08.22)
- Tana et al., Long COVID headache (01.08.22)
- Stephanie Pappas, COVID Virus May Tunnel through Nanotubes from Nose to Brain (20.07.22)
- Lee et al., Neurovascular injury with complement activation and inflammation in COVID-19 (05.07.22 – LongCOVID ähnelt Alzheimer bei Gehirnbeteiligung)
- Charnley et al., Neurotoxic amyloidogenic peptides in the proteome of SARS-COV2: potential implications for neurological symptoms in COVID-19 (13.06.22 – LongCOVIDs neurologische Symptome ähneln Alzheimer)
- Holdsworth et al., Comprehensive clinical assessment identifies specific neurocognitive deficits in working-age patients with long-COVID (10.06.22)
- Douaud et al., SARS-CoV-2 is associated with changes in brain structure in UK Biobank (07.03.22)
- Bauer et al., The neuroinvasiveness, neurotropism, and neurovirulence of SARS-CoV-2 (02.03.22 – Gehirn wird direkt und indirekt attackiert)
- Reiken et al., Alzheimer’s-like signaling in brains of COVID-19 patients (03.02.22)
- Shen et al., SARS-CoV-2 invades cognitive centers of the brain and induces Alzheimer’s-like neuropathology (31.01.22, n = 5)
- Zhao et al., Rapid vigilance and episodic memory decrements in COVID-19 survivors (19.01.22 – auch nach milden Verläufen ohne klassische LongCOVID-Symptome nach 6-9 Monaten noch verringerte Konzentration und Gedächtnisstörungen)
- Fernandez-Castaneda et al., Mild respiratory SARS-CoV-2 infection can cause multi-lineage cellular dysregulation and myelin loss in the brain (10.01.22, preprint -> 12.06.22 peer-reviewed)
- Chertow et al., SARS-CoV-2 infection and persistence throughout the human body and brain (20.12.21)
- Islam et al., Neurotoxic Amyloidogenic Peptides Identified in the Proteome of SARS-COV2: Potential Implications for Neurological Symptoms in COVID-19 (24.11.21, preprint Amyloid ist an Demenz beteiligt)
- Becker et al., Assessment of Cognitive Function in Patients after COVID-19 infection (22.10.21 – 7 Monate nach Infektion 15% Processing deficits, 12% Memory deficits, nach Hospitalisierung 2-3x so häufig)
- Wenzel et al., The SARS-CoV-2 main protease Mpro causes microvascular brain pathology by cleaving NEMO in brain endothelial cells (21.10.21 – Hypothese bestätigt, dass Covid19 kleine Blutgefäße im Gehirn zerstört, erhöhtes Demenzrisiko denkbar)
- Douaud et al., Brain imaging before and after COVID-19 in UK Biobank (18.08.21 – „Auch nach milden Covid Verläufen, ohne Krankenhaus, hatten die Covid Patienten graue Substanz im Gehirn verloren. Auch Hirnbereiche die für Gedächtnis wichtig sind und Riechzentrum betroffen. Wie kommt das? Man vermutet, dass Virus und Entzündung über Nase ins Gehirn dringen. Das würde auch erklären, weshalb harmlose Durchbruchsinfektion nach Impfung Long COVID und solche Veränderungen im Gehirn machen kann.“ (Karl Lauterbach)
- Graham et al. Persistent neurologic symptoms and cognitive dysfunction in non-hospitalized COVID-19 „long haulers“ (23.03.21)
- Philippens et al., SARS-CoV2 causes brain inflammation and induces Lewy body formation in macaques (23.02.21 – Form von Alzheimer)
- De Melo et al., COVID-19-associated olfactory dysfunction reveals SARS-CoV-2 neuroinvasion and persistence in the olfactory system (Preprint, 19.11.20)
- Yiping et al., Cerebral Micro-Structural Changes in COVID-19 Patients – An MRI-based 3-month Follow-up Study (03.08.20)
Psychische Folgeerkrankungen
- Wang et al., Long-term risk of psychiatric disorder and psychotropic prescription after SARS-CoV-2 infection among UK general population (21.03.24 – höhere Risiken nach schweren Verläufen und weniger/ungeimpft)
Geruchs- und Geschmackssinn
- Bartheld and Wang, Prevalence of Olfactory Dysfunction with the Omicron Variant of SARS-CoV-2: A Systematic Review and Meta-analysis (2022 – ethnische Unterschiede, in Afrika und Europa tritt Geruchsverlust mit Omicron deutlich häufiger auf als in Asien)
Nervensystem und Muskeln
Prävalenz:
- Bereits im November 2020 hatte mehr als die Hälfte der Studienteilnehmerinnen anhaltende Fatigue-Symptome über 10 Wochen lang (Townsend et al. 2020), auch nach einem Jahr hatten zahlreiche Patienten noch diese Beschwerden (Tran et al. 2022), auch sensomotorische Probleme (Ali et al. 2022)
- Nach einem Jahr haben etwa 7% neurologische Beschwerden (Xiu et al. 2022)
Übersichtsarbeiten:
Studien:
- Campisi et al., Revealing the Hidden Impacts: Insights into Biological Aging and Long-Term Effects in Pauci- and Asymptomatic COVID-19 Healthcare Workers (19.07.24, keine Kontrollgruppe, small sample size n = 17, )
- Gao et al., Impact of the COVID-19 pandemic and vaccination on global, regional, and national burden of Guillain-Barre syndrome: observational study (10.07.24 preprint – vor allem durch SARS-CoV2 selbst getrieben, in den ersten 2 Jahren der Pandemie v.a. bei Frauen und 15-29jährigen vermehrt Fälle, Impfung schützt!)
- Kim et al., Short- and long-term neuropsychiatric outcomes in long COVID in South Korea and Japan (25.06.24 – deutliche Zunahme an Guillain-Barré-Syndrom, kognitive Defizite, Schlaflosigkeit, Angsterkrankungen, Gehirnentzündung, Schlaganfälle und Stimmungsschwankungen; zunehmende Zahl der Impfungen und heterologe Impfungen verringeren Risiken)
- Porter et al., Clinical and Functional Assessment of SARS-CoV-2 Sequelae Among Young Marines (06.06.24 – messbare Verschlechterungen, z.B. beim Lauftempo)
- Bishara et al., Association Between Guillain-Barré Syndrome and COVID-19 Infection and Vaccination: A Population-Based Nested Case-Control Study (10/2023 – Covid erhöht Risiko von GBS, Impfung senkt Risiko um 50%)
- Brown et al., Pathophysiology, diagnosis, and management of neuroinflammation in covid-19 (18.08.23)
- Abrams et al., Persistent post–COVID-19 neuromuscular symptoms (19.07.23)
- Woo et al., Vagus nerve inflammation contributes to dysautonomia in COVID-19 (20.06.23 – preprint)
- Kovanen and Vuorio, SARS-CoV-2 reinfection: Adding insult to dysfunctional endothelium in patients with atherosclerotic cardiovascular disease (07.06.23)
- Sadiq et al., Myasthenia Gravis Associated With COVID-19 Infection (25.05.23)
- Sun et al., Urine proteomic characterization of active and recovered COVID-19 patients (13.03.23, preprint – Gerinnungsstörungen und Veränderungen im Zentralnervensystem bei genesenen Patienten)
- Aschman et al., Post-COVID syndrome is associated with capillary alterations, macrophage infiltration and distinct transcriptomic signatures in skeletal muscles (16.02.23, preprint)
- Spatola et al., Neurologic sequalae of COVID-19 are determined by immunologic imprinting from previous Coronaviruses (10.11.22, preprint)
- Cao et al., Accelerated biological aging in COVID-19 patients (19.04.22)
- Odozor et al., Post-acute sensory neurological sequelae in patients with SARS-CoV-2 infection: the COVID-PN observational cohort study (24.03.22 – periphere Nervenschäden 3 Monate nach Infektion als in der Kontrollgruppe)
- Advani et al., Transverse myelitis after SARS-CoV-2 infection: Report of two cases with COVID-19 (18.12.21)
- Rory et al., Small fiber neuropathy associated with SARS-CoV-2 infection (12.11.21)
- Mongelli et al., Evidence for Biological Age Acceleration and Telomere Shortening in Covid-19 survivors (7.6.21)
- Song et al., Divergent and self-reactive immune responses in the CNS of COVID-19 patients with neurological symptoms (27.04.21)
- Heidbreder et al., Video-polysomnographic findings after acute COVID-19: REM sleep without atonia as sign of CNS pathology? (Feb 21, Anzeichen für Parkinson, n = 11)
- Ramani et al., Musculoskeletal involvement of COVID-19: review of imaging
- (18.02.21)
- Nath and Smith, Neurological issues during COVID-19: An Overview (25.11.20) ~ 10-35% LongCovid
- Wildwing and Holt: The Neurological Symptoms of ‘Long’ COVID-19: A Comparison with other Neurological Conditions and Implications for Healthcare Services (18.09.20)
- Ellul et al., Neurological associations of COVID-19 (02.07.20)
Gefäße
Übersichtsarbeiten:
- Becker et al., The COVID-19 thrombus: distinguishing pathological, mechanistic, and phenotypic features and management (23.08.24)
- Turner et al., Long COVID: pathophysiological factors and abnormalities of coagulation (19.04.23 – LongCOVID als Folge von Mikrozirkulationsstörungen)
- Massoud et al., Risk of thromboembolic events in non-hospitalized COVID-19 patients: A systematic review (15.02.23 – “Our meta-analyses support the increase in risk of DVT and PE, and likely increase of MI, in non-hospitalized COVID-19 patients. The risk of stroke appears significant in the first week following infection but drops to insignificance two weeks later.”)
- Malas et al., Thromboembolism risk of COVID-19 is high and associated with a higher risk of mortality: A systematic review and meta-analysis (11.11.20)
Einzelstudien:
- Lim et al., Long-term Cardiovascular, Cerebrovascular, and Other Thrombotic Complications in Coronavirus Disease 2019 Survivors: A Retrospective Cohort Study (25.09.23 – 10-11% erhöhtes Risiko für Herzkreislauferkrankungen nach Infektion und Impfung, gegenüber 56% bei Ungeimpften)
- Kuchler et al., Persistent endothelial dysfunction in post-COVID-19 syndrome and its associations with symptom severity and chronic inflammation (28.07.23)
- Kalaw et al., Retinal tissue and microvasculature loss in COVID-19 infection (29.03.23)
- Nunes et al., Cardiovascular and haematological pathology in myalgic encephalomyelitis/chronic fatigue syndrome (ME/CFS): A role for viruses (20.03.23)
- Podrug et al., Long-Term Adverse Effects of Mild COVID-19 Disease on Arterial Stiffness, and Systemic and Central Hemodynamics: A Pre-Post Study (08.03.23)
- Knight et al., Association of COVID-19 With Major Arterial and Venous Thrombotic Diseases: A Population-Wide Cohort Study of 48 Million Adults in England and Wales (19.09.22 –Herzattacke, Schlaganfall, Thrombosen, Lungenembolie, Hochrisiko sinkt rasch ab nach der Infektion, bleibt aber für 26-49 Wochen erhöht, v.a. für venöse Komplikationen – generell höhere Risiken nach schwerem Verlauf)
- Ahamed and Laurence, Long COVID endotheliopathy: hypothesized mechanisms and potential therapeutic approaches (01.08.22)
- Wagner and Heger, Thromboinflammation: From Atherosclerosis to COVID-19 (08.07.22)
- Burn et al., Venous or arterial thrombosis and deaths among COVID-19 cases: a European network cohort study (13.05.22)
- Prasannan et al., Impaired exercise capacity in post-COVID syndrome: the role of VWF-ADAMTS13 axis (11.05.22 – Hinweise auf endotheliale Dysfunktion, prothrombotischer Zustand bei LongCOVID, auch in Verbindung mit eingeschränkter Belastbarkeit)
- Pretoruius et al., Prevalence of symptoms, comorbidities, fibrin amyloid microclots and platelet pathology in individuals with Long COVID/ Post-Acute Sequelae of COVID-19 (PASC) (09.05., preprint)
- Katsoularis et al., Risks of deep vein thrombosis, pulmonary embolism, and bleeding after covid-19: nationwide self-controlled cases series and matched cohort study (06.04.22)
- Wang et al., Long COVID: The Nature of Thrombotic Sequelae Determines the Necessity of Early Anticoagulation (05.04.22)
- Fogarty et al, Persistent Endotheliopathy in the Pathogenesis of Long COVID Syndrome (10.08.21)
Augen
- Monu et al., SARS-CoV-2 infects cells lining the blood-retinal barrier and induces a hyperinflammatory immune response in the retina via systemic exposure (10.04.24 – Trotz Inhalation kann das Virus später auch die Augen betreffen und die Sehkraft verringern)
- Sümer et al., COVID-19 Related Changes in Corneal Curvature and Endothelium after Mild Infection (26.11.23- auch ein Jahr nach der Erkrankung signifikante Veränderungen in allen Werten, auffallende Abnahme der Endothelzellzahl, n = 56 milde Verläufe)
- Canadas et al., Neuroinflammatory Findings of Corneal Confocal Microscopy in Long COVID-19 Patients, 2 Years after Acute SARS-CoV-2 Infection (10/2023 – signifikante Nervenschäden in den Augen 2 Jahre nach der Infektion)
- Zhang et al., SARS-COV-2 spike protein promotes RPE cell senescence via the ROS/P53/P21 pathway (04.02.23 – Covid beschleunigt Makuladegeneration des Auges (AMD), häufigste Ursache für Erblindung im höheren Alter, kann mit LongCOVID schon im Kindesalter beginnen)
Gehör und Stimme
- Kim et al., Incidence of hearing loss following COVID-19 among young adults in South Korea: a nationwide cohort study (29.07.24)
- Lin et al., COVID-related dysphonia and persistent long-COVID voice sequelae: A systematic review and meta-analysis (22.06.23 – ein Viertel der Covid-Patienten, v.a. Frauen, leiden unter Stimmbeeinträchtigungen während der Infektion, bei 70% der Betroffenen bleiben diese länger bestehen – für Sänger relevant!)
Haut
- Martora et al., COVID‐19 and cutaneous manifestations: A review of the published literature (07/2022 – frühzeitige Erkennung von Hautläsionen kann bei sonst schwacher Symptomausprägung rascher zur Diagnose führen und damit Behandlungserfolge verbessern)